8 مارس 2024 - ما در حال نزدیک شدن به غربالگری جهانی دیابت نوع 1 هستیم. به زودی یک سند راهنمای بین المللی که توسط JDRF و متخصصان دیابت در سراسر جهان برای حمایت از افراد در مراحل اولیه دیابت نوع 1 تدوین شده است، منتشر می گردد.

از لوزالمعده مصنوعی گرفته تا درمان با سلول های بنیادی، همه چیز در دنیای دیابت نوع 1 پیشرفت زیادی داشته است. علیرغم این پیشرفت‌ها در تحقیقات و درمان، توصیه‌های مربوط به غربالگری - مانند اینکه چه کسی را و چگونه غربالگری کنیم - هنوز کمی مبهم است.

گفته می شود، بسیاری از سازمانها و نهادها برای غربالگری جهانی دیابت نوع 1 تلاش می کنند. به عنوان مثال، ایتالیا یک برنامه غربالگری دیابت نوع 1 سراسری را در سال 2023 برای کودکان و نوجوانان 1-17 ساله معرفی کرد. غربالگری بسیار مهم است زیرا می تواند به تاخیر در پیشرفت دیابت نوع 1 و کاهش خطر عوارض تهدید کننده زندگی مانند کتواسیدوز دیابتی (DKA) کمک کند.

با رشد غربالگری، هم در زمینه بالینی و هم در زمینه ی تحقیقاتی، نیازهای پزشکان نیز افزایش می یابد. دکتر اونیل، معاون آموزش غربالگری جامعه و آموزش کارآزمایی بالینی درJDRF ، گفت: ما باید از بیماران خود در مراحل اولیه دیابت نوع 1 قبل از ظهور علائم حمایت کنیم.به زبان ساده، در کلینیک، ما باید بدانیم که برای این چه کاری باید انجام دهیم.

به همین دلیل است که JDRF، یک سازمان غیرانتفاعی پیشرو که به تحقیقات دیابت اختصاص دارد، ابتکار جدیدی را راه‌اندازی کرد: "ایجاد دستورالعمل‌های اجماع جهانی در مورد نظارت بر دیابت نوع 1 در مراحل اولیه ی بدون علائم". با نظر بیش از 60 کارشناس از کشورهای سراسر جهان، این سند راهنمای آتی به منظور کمک به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای نظارت و حمایت از افراد در مراحل اولیه دیابت نوع 1 است.

چرا این مهم است؟

دیابت نوع 1 سه مرحله دارد: مرحله 1 زمانی است که آزمایش خون دو یا چند اتوآنتی بادی جزایر را نشان می دهد (اینها را به عنوان "علائم هشداردهنده" بیولوژیکی در نظر بگیرید که نشان دهنده آسیب به سلول های بتا تولید کننده انسولین در پانکراس است). مرحله 2 زمانی است که سطح غیر طبیعی قند خون شروع به ظاهر شدن می کند. مرحله 3 زمانی است که اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده می شوند و با از دست دادن قابل توجه سلول های بتا مشخص می شود.

قبلاً تصور می شد که مرحله 3 ، تنها مرحله ی شروع بیماری است. با این حال، دیابت یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که مدت ها قبل از ظهور علائم شروع می شود. مزیت غربالگری، تشخیص زودهنگام نوع 1 در مراحل بدون علامت آن است که ممکن است خطر عوارض مانند کتواسیدوز دیابتی را کاهش دهد و به طور بالقوه پیشرفت به مرحله 3 را با داروهایی مانند تزیلد (تپلیزوماب) به تاخیر بیاندازد.

دکتر موشه فیلیپ، مدیر مرکز ملی غدد درون ریز و دیابت در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر، گفت: مشکل این است که بیمارانی که آزمایش مرحله 1 یا 2 دیابت آنها مثبت است، اغلب خود و پزشکانشان نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

هنگامی که افراد به مرحله 3 پیشرفت می کنند، به یک متخصص دیابت یا غدد درون ریز ارجاع داده می شوند. اما در مراحل پیش علامتی، متخصصان مراقبت های بهداشتی که آزمایشات اولیه را انجام می دهند، اغلب آموزش تخصصی در مورد دیابت نوع 1 ندیده اند، به همین دلیل است که راهنمایی در مراحل پیش علامت، بسیار حیاتی است.

دکتر فیلیپ گفت: من تماس های زیادی از پزشکان داشتم که از من پرسیدند مرحله ی 2 در دیابت نوع 1 چیست. این موضوع در کتاب های درسی دانشگاهی توضیح  داده نشده است و ما آن را در دانشکده پزشکی یاد نگرفتیم. «پس مسلما ما به این سند راهنما نیاز داریم، زیرا ما باید به خودمان، پزشکان و در نهایت به افرادی که از آنها مراقبت می کنیم، پاسخ دهیم».

نظارت یکی دیگر از جنبه های مهم این بیانیه اجماعی جدید است. نظارت برای تعیین دقیق مرحله ی پیشرفت دیابت نوع 1 و همچنین جلوگیری از عوارضی مانند DKA مهم است.

دکتر فیلیپ افزود: در مرکز من، حدود 30٪ از افراد تازه تشخیص داده شده با DKA به ما مراجعه می کنند. در طول کووید-19، نزدیک به 60 درصد بود. "اگر کسی از قبل بداند که اتوآنتی بادی های جزایر در خونش ظاهر شده اند( آنتی بادی مثبت است)، پزشک باید بتواند به او بگوید که برای جلوگیری ازDKA  چه کاری باید انجام دهد."

دکترفیلیپ گفت: تشخیص و نظارت زودهنگام همچنین زمان لازم را برای برنامه ریزی و آماده شدن برای نیاز نهایی به انسولین درمانی به ما می دهد. اینها تنها چند دلیل از بسیاری از دلایلی است که چرا راهنمایی عمومی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در محیط های غیر تخصصی که از افراد در مراحل اولیه ی دیابت نوع 1 مراقبت می کنند، بسیار مهم است.

توصیه ها شامل چه مواردی می شود؟

در حالی که این سند راهنما هنوز در فرم پیش نویس است (به طور دقیق پیش نویس 14)، در اینجا برخی از اهداف و توصیه های کلی آن را آورده ایم:

 چه کسانی باید تحت نظر باشند، بر چه نقاط پایانی باید نظارت شود، همچنین دفعات و مدت زمان نظارت برای افراد مبتلا به دیابت پیش علامتی چگونه است.

 نحوه ی ارائه حمایت روانی و آموزشی برای افراد و خانواده های آسیب دیده چگونه است.

 ارتقای دانش دیابت برای ارائه دهندگان مراقبت های اولیه، متخصصان غدد که مراحل دیابت نوع 1 را مطالعه نکرده اند، و متخصصان مراقبت و آموزش دیابت، و متخصصان سلامت روان.

 تقویت مشارکت بین متخصصین غدد، ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و جامعه ی دیابت نوع 1

 نظارت پزشکی، شامل ارزیابی منظم قند خون و آموزش بیمار در مورد علائم DKA و دیابت نوع 1 مرحله 3

 تشویق ارائه دهندگان خدمات سلامتبرای ارائه اطلاعات در مورد آزمایشات بالینی مرتبط و درمان های موجود به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مرحله 2

این سند همچنین بر روی کمک به پزشکان، به ویژه کسانی که آموزش رسمی در زمینه دیابت ندارند، و بر توصیه ها و درمان های عملی برای بزرگسالان، زنان باردار و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 نیز تاکید دارد.

تاریخ انتشار این سند راهنمای جهانی هنوز مشخص نشده است، اما با تایید سازمان های همکار، انتظار می رود این سند به زودی منتشر گردد.

منبع:

https://diatribe.org/new-international-recommendations-monitoring-type-1-diabetes